Werkwijze Wat men zich vaak niet realiseert, is dat het laten maken van een portret een heel persoonlijk project is. Over het algemeen gaat er enige tijd overheen, voor ik werkelijk aan schilderen toekom: eerst moet er een goed plan voor de voorstelling zijn. Daar is overleg met de betrokkene(n) voor nodig. In het ene geval gaat dat sneller dan in het andere geval. Ik luister naar wat de opdrachtgever aan ideeën en voorstellen heeft voor de voorstelling en meestal ontstaat er bij mij al wel een beeld bij het zien van de persoon(personen) in kwestie. Samen bepalen we, wat er op het schilderij zal komen, het formaat en de prijs. Vervolgens stel ik een contract op. Wanneer dat de goedkeuring krijgt van de opdrachtgever en is getekend, kan ik aan de slag. Het eerste wat er dan moet gebeuren is het fotograferen van de te portretteren personen. Dat hoeft niet bij mij te zijn, liever niet zelfs, want op het ogenblik heb ik nog geen atelier, waar het licht goed genoeg is daarvoor. Meestal krijg ik na alle besprekingen die aan het werk vooraf zijn gegaan de vrije hand en laat het werk pas zien als het klaar is. Tussentijds zie ik zelf altijd heel goed wat er nog niet deugt, maar dat verwacht ik niet van de opdrachtgever, die wel eens zou kunnen schrikken. Een uitgebreid ontwerp maak ik in ieder geval nooit voor de opdrachtgever: ik leg wel uit wat ik ongeveer ga doen en de rest is een kwestie van vertrouwen. Als het goed is, komt u namelijk niet voor niets bij mij terecht. U heeft schilderijen van mij gezien of documentatie. Wanneer u aan de hand daarvan niet voldoende vertrouwen hebt in een door mij te maken portret waar u na onze afspraken geen invloed meer op uit kunt oefenen, moet u er niet aan beginnen. Afhankelijk van de grootte en het aantal te portretteren figuren op een schilderij, ben ik weken tot maanden bezig. Tussentijds houd ik de opdrachtgever op de hoogte van de vorderingen. |